Spel C128

Kort och kompakt sammanfattning, C128 & spelen..

Redan 1986 i andra numret av Sveriges datortidning nummer ett, Datormagazin, aviseras det om tre kommande spel till 128:an. Nu skulle programmen och spelen komma i strid ström! Eller? Endast ett fåtal spel recenseras sedan i kommande nummer av tidningen och frågande står alla läsare som just investerat i 128:an; Var finns alla spelen till min dator? Ingen 128:a-ägare hade ju köpt sin dyra maskin för att tvingas skriva ”GO64” innan man kunde ladda spelen. Några enstaka spel som tex. textäventyret Trinity och The Rocky Horror Show recenseras i tidningen och i annonsörernas listor över spel man kan köpa är det uteslutande spel till 64:an och Amigan med något enstaka undantag. Varför? Sanningen var att 128:an lanserades i december 1985, vid nästan samma period och i skuggan av en modernare 16-bitarsmaskin från Commodore; Amiga 1000. Och dessutom var 128:an för dyr i förhållande till Amigan och då speciellt Amiga 500 som i Sverige lanserades 1987 och bara kostade ca 1000kr mer än C128D. Vanliga 128:an var billigare men till denna behövde man ju en diskdrive för att nyttja maskinen fullt ut. Användarna kunde lika gärna spela spelen i 64-läge och så mycket extra gav inte 128:a-läget. Så resonerade programvaruhusen vid tiden men det fanns en klar fördel för vissa spel och det var 80-columnsläget som var perfekt för textbaserade spel. Eftersom grafikchippet var slött och saknade möjlighet till Sprites så var det begränsat vilka spel som kunde portas till maskinen. Sedan var köparna dessutom tvungna ha äga en monitor som kunde klara 80-kolumner vilket heller inte alla hade i en tid då många hemdatorer kopplades upp mot TV-apparater. Det lanserades uppskattningsvis färre än 50st kommersiella spel till 128:an som gick att köra i 128:a-läget, varav de flesta var utökade versioner av 64:a-spel med utökad grafik och/eller ljud. Sedan fanns det även en kategori spel som kördes i 64:a-läget men drog nytta av 128:ans fördelar.

Flest spel gavs ut av ett av tidens absolut främsta spelhus när det gäller textäventyr; Infocom. Första lanseringen som endast gjordes till 128:an (lanserades ej till 64:an pga. för lite RAM-minne) var Trinity som krävde en monitor för 80-kolumner. Senare lanserades Douglas Adams verklighetsparodi Bureaucracy som även det kördes i 80-kolumner liksom även A Mind Forever Voyaging samt det fjärde och sista spelet för enbart 128:an, Beyond Zork, som liksom tidigare spel även det endast gick att köra för de som hade en monitor för 80-kolumnsläget. Lanseringen av spelet Nord & Bert var det första spelet som både kunde laddas i 64:a- och 128:a-läge (80-kolumner även det). Vidare lanserades fyra spel till som gick att spela i både 64:a- och 128:a-läge; Border Zone, Sherlock, Hitchhickers Guide to the Galaxy och Planetfall. När senare återlanseringen av fem klassiker gjordes under flaggan ”Solid Gold” gick boxens samtliga fem spel att köra även i 128:a-läge. Även ett ”slipcase” med spelen A Mind Forever Voyaging, Hitchhickers Guide to the Galaxy samt Planetfall återlanserades till 128:an under samlingsnamnet Science Fiction Classics.

Spelen ur serien “Solid Gold” från Infocom

Spelhuset ”Mastertronic” gav ut två titlar till 128:an. Båda var utökade 64:a-versioner. Motocrosspelet Kikstart 128 liknade 64:a-versionen men hade trefaldigt fler banor. Kuriost nog står det Kikstart II på titelskärmen utan att vara det. Det andra spelet från ”Mastertronic” var The Last v8 som hade en extra bana jämfört med 64:a-versionen. ”CRL Group” lanserade 1986 spelet The Rocky Horror Show baserat på musikalen med samma namn. Grafiken var förbättrad och annorlunda än 64:a-versionens. ”Origin Systems” lanserade spelet Ultima V med snabbare laddtider (speciellt med en 1571-drive) och vidare får man några musikstycken vilka saknas i 64:a-versionen. Spelet Qix från ”Taito” har på baksidan av disketten till C64 en utökad version för 128:an. Från förlaget ”Anco” lanserades Thai Boxing 128 med något förbättrad snabbhet och slutligen bestod spelbolaget ”Audiogenic Softwares” första titel, Graham Gooch´s Test Cricket, av en version även för 128:an (även den utökad mot 64:a-versionen). Mönstret man tydligt ser är tidiga lanseringar när 128:an var ny för att sedan lägga ner all satsning på spel till datorn.

Värt att nämna är även ett antal 64:a-spel som nyttjade 128:ans resurser när dessa spelades på en 128:a i 64:a-läge som tex. “Alleykat”, “Elite” (version ”64/128K), “Flight Simulator II”, “Gunship”, “Stealth Mission”, “Test Drive II”, “Uridium Plus” mfl.

Vid sidan av de större kommersiella titlarna ovan lanserades ett antal mindre titlar från programvaruhus såsom tex. ”Free Spirit Software” (Wheel & Deal, Mr. Quizzer och The Great War). Även ett svenskt spelföretag vid namn ”American Action” gav ut äventyrsspelet The Three Musketeers med en speciell 128:a-verison som liksom de flesta andra spel baserades på 64:a-versionen men med utökad grafik. I Tyskland lanserade det tyska förlaget ”Markt & Technik” en rad böcker och tidningar rörande Commodores datorer men även programvaror och ibland spel såsom tex. Das schwert skar, ett textäventyr till C64 & C128 som i 128:ans fall kördes i 80-kolumner.

När det gäller freeware/shareware etc. finns det även där ett antal spel. Tidigt lanserade via Diskmagasin såsom tex. ”Loadstar 128” och senare via Internet. Ett par spel som jag gärna vill lyfta fram är 80-kolumnsspelen från ”Echo Magnetic Media” såsom Tetris, Invasion 3 Astra och Starfleet Simulator 128. Slutligen måste jag ju även nämna Svenska Commodoreklubbens egna kassörs spel: Volley For Two, skapat av Jonas samt två andra ur gruppen ”Kollektivet” för att spelas av två spelare.

Till vänster “Volley For Two” och till höger “Starfleet Simulator 128”

Och på tal om dubbelt och att det aldrig skapades så många spel till 128:an så är det aldrig för sent för nya lanseringar; dubbelt minne, dubbel hastighet, dubbla skärmutgångar, (40 & 80 kolumner), samt dubbelt färgminne är skäl nog för utveckling.

Så greppa tangentbordet och börja knappa gott folk!

/Björn A, ordförande och 128:a-fantast.